fbpx
Office Sense logo, payroll, HR consultancy, loopbaanbegeleiding

Algemene voorwaarden

ARTIKEL 1 – TOEPASSINGSGEBIED

Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle professionele relaties van OFFICE SENSE BV met maatschappelijke zetel te 2570 DUFFEL, Bloemenstraat 6 en K.B.O. – nummer 0779.526.246 (hierna ‘de onderneming’) en de cliënt. Iedere opdracht gegeven aan OFFICE SENSE BV, vertegenwoordigd door één van haar zaakvoerders, impliceert van rechtswege de instemming met onderhavige algemene voorwaarden. De uitgevoerde prestaties gebeuren volgens de bijzondere voorwaarden bepaald in een eventuele overeenkomst (bv. de offerte) en volgens de hierna vermelde voorwaarden die integraal deel uitmaken van de overeenkomst met de cliënt. Afwijkingen dienen uitdrukkelijk en schriftelijk door beide partijen te worden aanvaard.

ARTIKEL 2 – TOTSTANDKOMING VAN DE OVEREENKOMST

De overeenkomst komt tussen partijen tot stand en vangt aan hetzij op het ogenblik dat de door cliënt ondertekende offerte door de Onderneming wordt ontvangen en mede wordt ondertekend, hetzij op het moment dat de Onderneming aanvangt met de uitvoering van de opdracht op verzoek van de cliënt, indien deze aanvang op een vroeger tijdstip zou plaatsvinden.

Indien de Onderneming de door de cliënt ondertekende offerte nog niet heeft ontvangen, worden alle professionele relaties tussen partijen in elk geval beheerst door deze algemene voorwaarden en de offerte, vanaf het moment en voor zover deze contractuele documenten hetzij per brief, hetzij per e-mail, hetzij persoonlijk door overhandiging tegen ontvangstbewijs aan de cliënt werden overgemaakt.

ARTIKEL 3 – UITVOERING VAN DE OPDRACHT

De Onderneming voert met de vereiste zorg de toevertrouwde opdrachten gewetensvol, waardig, eerlijk, discreet en in volledige onafhankelijkheid uit, krachtens een middelenverbintenis.

Behoudens andersluidend beding is de Onderneming niet verplicht de juistheid en de volledigheid na te gaan van de gegevens, die de klant of diens aangestelde aan haar overmaken.

De Onderneming zal geenszins aansprakelijk kunnen worden gesteld voor handelingen, verklaringen en gedragingen van zijn klant, van diens aangestelden of van personen die geen deel uitmaken van het kantoor van de Onderneming.

De Onderneming verbindt er zich toe de meeste zorg te besteden aan de uitvoering van de hem toevertrouwde opdrachten, voor zover haar daartoe de vereisten middelen ter hand gesteld worden. Zij kan niet aansprakelijk gesteld worden voor de behaalde resultaten.

De Onderneming mag zich laten bijstaan door medewerkers of deskundigen van zijn keuze en de uit de overeenkomst voortvloeiende opdrachten geheel of gedeeltelijk laten uitvoeren door (een) aangestelde(n) of deskundige(n).

ARTIKEL 4 – RECHTEN EN PLICHTEN VAN DE CLIENT

De cliënt verbindt er zich toe de Onderneming alle documenten, gegevens en informatie die nodig zijn voor de uitvoering van de opdracht tijdig ter beschikking te stellen. De cliënt zal de werkzaamheden verrichten die hem desgevallend op basis van de offerte toekomen.

De cliënt zal elk gegeven, elke gebeurtenis of ontwikkeling die enige invloed zou kunnen hebben op de uitvoering van de opdracht ter kennis brengen van de Onderneming.

Indien de Onderneming hierom verzoekt, zal de cliënt schriftelijk bevestigen dat de verschafte documenten, inlichtingen en uitleg juist en volledig zijn.

De cliënt zal nagaan of de door de Onderneming geleverde documenten en staten overeenstemmen met zijn verwachtingen en met de door hem verschafte informatie, en indien dit niet het geval is, de Onderneming hiervan onverwijld op de hoogte te brengen.

De cliënt blijft o.a. zelf verantwoordelijk (i) voor zijn managementbeslissingen, zijn beleid en bedrijfsvoering; (ii) zijn beslissingen die mogelijkerwijze de diensten van de Onderneming, of het resultaat ervan kunnen beïnvloeden; (iii) de eventuele implementatie die de diensten van de Onderneming zou vereisen evenals eventuele voordelen die dit zou opleveren.

De Onderneming kan bijkomende vergoedingen en/of kosten vorderen die zouden voortvloeien uit de vertraging die de uitvoering van de opdracht zou oplopen door het in gebreke blijven van de cliënt om zijn verplichtingen overeenkomstig huidig artikel na te leven.

Verdere verbintenissen in hoofde van de cliënt ten opzichte van de Onderneming kunnen worden omschreven in de offerte.

ARTIKEL 5 – VERGOEDINGEN EN BETALING

De vergoedingen en kosten worden vastgesteld overeenkomstig de offerte, waarvan de cliënt erkent dat deze algemene voorwaarden integraal deel uitmaken.

De vergoedingen en kosten zijn verschuldigd naarmate de werkzaamheden ten behoeve van de cliënt worden verricht, ook al is een opdracht niet noodzakelijk beëindigd.

Alle rechtstreekse bij derden gecontracteerde kosten die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de opdracht, zijn niet inbegrepen in de vergoedingen en zullen bijkomend aan de vergoedingen toegevoegd en gefactureerd worden. Op schriftelijk verzoek van de cliënt, zal de Onderneming het bewijs van de voor rekening van de cliënt gemaakte kosten voorleggen.

De Onderneming kan een of meerdere voorschotten vragen. Deze voorschotten worden dan verrekend in de eindstaat van vergoedingen en kosten.

De Onderneming behoudt zich het recht voor met de prestaties pas te starten op het ogenblik dat een gefactureerd voorschot betaald werd door de cliënt.

Facturen en/of ereloonnota’s zijn betaalbaar binnen de 8 kalenderdagen en zonder korting.

Wanneer de klant een rechtspersoon is, is de vertegenwoordiger van deze klant, die tevens ook de offerte ondertekend heeft, medeschuldenaar van alle bedragen die de klant verschuldigd is aan de Onderneming.

De vergoedingen van de Onderneming worden jaarlijks geïndexeerd per 1 januari  volgens de stijging van de gezondheidsindex met een minimum van 2% per jaar en dit volgens volgende formule:

oud uurtarief x nieuwe index (gezondheidsindex op 31/12 van het kalenderjaar)

basisindex  (gezondheidsindex op 31/12 van voorgaand kalenderjaar)

Vergoedingen en kosten worden berekend exclusief belastingen en heffingen.

Laattijdige betalingen geven van rechtswege en zonder dat een ingebrekestelling is vereist, aanleiding tot verwijlintresten aan een intrestvoet van 1% per maand en een conventionele schadevergoeding waarvan het bedrag forfaitair wordt bepaald op 10% van de onbetaalde bedragen met een minimum van 100 EUR. Deze forfaitaire vergoeding zal desgevallend, van rechtswege en zonder ingebrekestelling, verhoogd worden met de vergoeding van de opgelopen invorderingskosten. Bijkomend zullen alle nog niet-opeisbare vorderingen opeisbaar worden.

Alle betwistingen van vergoedingen en kosten dienen per aangetekend schrijven binnen de 14 kalenderdagen na factuurdatum gemotiveerd geformuleerd te worden aan de Onderneming. Indien geen tijdige betwisting de Onderneming bereikt, wordt verondersteld dat de cliënt akkoord gaat met de gefactureerde diensten en wordt de factuur geacht te zijn aanvaard. Na deze termijn wordt de schuldvordering als definitief beschouwd, en is het bedrag op onbetwistbare wijze verschuldigd. De factuur wordt, behoudens tegenbewijs, geacht ontvangen te zijn op factuurdatum, daar deze facturen enkel via elektronische weg worden verzonden.

Betwisting van de facturen geeft geen recht op schorsing van de betalingsverplichting van de cliënt.

ARTIKEL 6 – OPSCHORTING

In geval van niet-nakoming, van niet-correcte of niet-tijdige uitvoering door de cliënt van zijn verbintenis(sen), bijvoorbeeld in geval van niet-betaling van erelonen overeenkomstig artikel 5, heeft de Onderneming het recht om de uitvoering van haar opdrachten op te schorten of uit te stellen totdat de cliënt aan zijn verplichtingen heeft voldaan.

De Onderneming brengt de cliënt hiervan per aangetekend schrijven of mail op de hoogte, de eerste aanmaning voor nog openstaande erelonen is hiervoor voldoende.

Indien er na de aanvang van de schorsing of het uitstel van uitvoering, rechtshandelingen dringend en noodzakelijk moeten worden gesteld ter vrijwaring van de rechten van de cliënt, en waarvoor de Onderneming opdracht had gekregen, wijst zij de cliënt hierop. Doch kan de Onderneming in geen geval aansprakelijk gesteld worden voor enig nadelig gevolg m.b.t. de schorsing of uitstel van uitvoering ten aanzien van haar cliënt.

Alle kosten en lasten voortvloeiend uit de opschorting of het uitstel zijn ten laste van de cliënt. de Onderneming is in alle omstandigheden gerechtigd op betaling van de erelonen en kosten met betrekking tot de reeds verrichte werkzaamheden.

ARTIKEL 7 – DUUR EN BEËINDIGING

Het contract wordt afgesloten voor een duur van 1 kalenderjaar verlengd met de periode begrepen tussen de ondertekening van de overeenkomst en 1 januari eerstkomende. Het zal vervolgens telkens stilzwijgend voor de duur van één kalenderjaar worden verlengd, behoudens opzegging door één van de partijen bij een ter post aangetekende brief, die uiterlijk op 30 juni moet verzonden worden. De verplichtingen van beide partijen zullen in dit geval een einde nemen op 31 december van hetzelfde jaar, met uitzondering van de hierna beschreven werkzaamheden waarvoor de overeenkomst pas eindigt na de voltooiing ervan. Na 31 december van het jaar waarin werd opgezegd, kan Office Sense enkel nog werkzaamheden uitvoeren die betrekking hebben op het vorige jaar en die tot doel hebben deze periode af te sluiten, op voorwaarde dat de klant aan Office Sense de nodige gegevens hiertoe verstrekt binnen de eerste 14 dagen van januari. Office Sense kan de bepalingen van deze overeenkomst eenzijdig wijzigen. De klant wordt hiervan dadelijk schriftelijk op de hoogte gebracht. Na ontvangst van dit

schrijven beschikt hij over een termijn van dertig dagen om bij aangetekende brief de overeenkomst op te zeggen. De overeenkomst eindigt dan op 31 december van het lopende jaar. Office Sense kan het contract eenzijdig beëindigen ingeval van ernstige inbreuken in hoofde van de klant dewelke kunnen leiden tot intrekking van de erkenning van Office Sense als sociaal dienstverlener zoals bepaald in de wet van 27 juni 1969. In dat geval zal Office Sense de klant hiervan via aangetekend schrijven in kennis stellen. Het contract neemt automatisch een einde door het overlijden, het kennelijk onvermogen, de ontbinding of het faillissement van de klant. Bij kennelijk onvermogen of faillissement eindigt het contract van rechtswege op het ogenblik dat de betalingen aan Office Sense gestaakt worden. In geval van vroegtijdige eenzijdige beëindiging of van eenzijdige beëindiging zonder inachtneming van de opzeggingstermijn van zes maanden, zal de partij die aldus de overeenkomst beëindigt aan de andere partij een vergoeding verschuldigd zijn gelijk aan de helft van de beheerskosten die normaal zouden verschuldigd geweest zijn voor het resterende gedeelte van de looptijd van deze overeenkomst, met een minimum van zes maanden beheerskosten.

ARTIKEL 7.1. – BEËINDIGING DOOR DE CLIËNT

De cliënt kan te allen tijde, zonder naleving van een opzeggingstermijn en zonder betaling van een schadevergoeding, de overeenkomst stopzetten, indien de Onderneming kennelijk in gebreke blijft haar eigen verbintenissen, zoals omschreven in onderhavig algemene voorwaarden en in voorkomend geval in de offerte, uit te voeren.

De cliënt zal in elk geval zijn beslissing laten voorafgaan door een geschreven ingebrekestelling aan de Onderneming.

ARTIKEL 7.2. – BEËINDIGING DOOR DE ONDERNEMING

De Onderneming kan de overeenkomst op elk ogenblik, zonder voorafgaande ingebrekestelling, zonder opzeggingstermijn en zonder vergoeding beëindigen, indien er redenen zijn die de voortzetting van de professionele samenwerking onmogelijk maken, zoals onder meer, maar niet beperkt tot:

  • omstandigheden die de onafhankelijkheid van de Onderneming in het gedrang brengen
  • omstandigheden die de uitvoering van de opdracht conform de beroeps- en deontologische normen onmogelijk maken;
  • de kennelijke tekortkoming(en) van de cliënt ten aanzien van zijn eigen verbintenissen zoals omschreven in deze algemene voorwaarden en in de offerte
  • in geval van WCO, procedure van ontbinding of kennelijk onvermogen van de cliënt;
  • wijziging in het risicoprofiel van de cliënt
  • gebrek aan (tijdige) betaling door de cliënt.

De redenen die de onmiddellijke stopzetting van de overeenkomst verantwoorden, zullen door de Onderneming per aangetekend schrijven of per mail aan de cliënt worden meegedeeld.

Naar gelang de omstandigheden kan de Onderneming haar beslissing laten voorafgaan door een waarschuwing of een aanmaning aan de cliënt.

Wanneer de overeenkomst wordt stopgezet, wijst de Onderneming de cliënt op de rechtshandelingen die dringend en noodzakelijk moeten worden gesteld ter vrijwaring van zijn rechten, en waarvoor zij opdracht had gekregen.

De Onderneming zal steeds recht hebben op betaling van erelonen en kosten m.b.t. de reeds verrichte werkzaamheden en verleende diensten.

ARTIKEL 7.3. – DOCUMENTEN VAN DE CLIËNT

Na de beëindiging van de overeenkomst worden, behoudens anders overeengekomen tussen partijen, alle boeken en bescheiden die toebehoren aan de cliënt ter beschikking gesteld van de cliënt of zijn gevolmachtigde tegen ontvangstbewijs.

De Onderneming is gerechtigd een administratieve kost van 50 EUR excl. BTW voor deze aflevering in rekening te brengen.

ARTIKEL 8 – OVERNAME PERSONEEL

De cliënt en de Onderneming verbinden er zich uitdrukkelijk toe om, tijdens de hele duur van de overeenkomst en tijdens een periode van  12  maanden na de beëindiging ervan, ongeacht de reden van beëindiging, geen personeelslid of zelfstandige medewerker van de andere partij, betrokken bij de uitvoering van de overeenkomst, rechtstreeks of onrechtstreeks in dienst te nemen of hem/haar rechtstreeks of onrechtstreeks (bijvoorbeeld via een rechtspersoon) werkzaamheden te laten uitvoeren buiten het kader van een overeenkomst tussen de cliënt en de Onderneming, behoudens voorafgaandelijk schriftelijk akkoord van de andere partij.

Elke overtreding van dit verbod zal aanleiding geven tot een eenmalige forfaitaire schadevergoeding ten bedrage van 5.000,00 EUR, dit onverminderd het recht van de Onderneming om een hogere vergoeding te vragen indien deze forfaitaire schadevergoeding niet alle schade dekt.

ARTIKEL 9 – AANSPRAKELIJKHEID

De Onderneming kan enkel aansprakelijk worden gehouden voor  opdrachten waarvan wordt aangetoond dat ze door haar werden aanvaard.

De Onderneming kan niet aansprakelijk gesteld worden voor de professionele tekortkomingen  die vóór de inwerkingtreding van de onderhavige overeenkomst door om het even welke partij mochten begaan zijn.

De Onderneming zal geenszins aansprakelijk kunnen worden gesteld voor handelingen, verklaringen en gedragingen van zijn klant, van diens aangestelden of van personen die geen deel uitmaken van het kantoor van de Onderneming.

Behoudens bij een fout gepleegd met bedrieglijk opzet of met het oogmerk om te schaden, is de maximale en volledige (contractuele, extracontractuele of andere) aansprakelijkheid van de Onderneming voor de uitvoering van de opdrachten beperkt tot het bedrag of de bedragen waarop de door de Onderneming afgesloten beroepsaansprakelijkheidsverzekering recht geeft met inbegrip van het eigen risico dat de Onderneming eventueel draagt overeenkomstig die verzekering.

Indien, om  welke reden dan ook, de aansprakelijkheidsverzekeraar van de Onderneming niet tot uitkering overgaat, is alle aansprakelijkheid beperkt tot éénmaal het bedrag van het voor de uitvoering van de opdracht gefactureerde vergoeding. Indien het een terugkerende opdracht betreft, wordt deze coëfficiënt toegepast op het bedrag van de vergoedingen die aan de cliënt werden gefactureerd gedurende de twaalf maanden die het schade verwekkende feit voorafgaan, of vanaf het begin van de uitvoering van de opdracht indien deze periode korter is dan één jaar.

Deze aansprakelijkheidsbeperkingen zijn eveneens van toepassing op alle aanspraken uit hoofde van de uitvoering van de opdracht, die gericht zouden worden tegen alle personen, vennoten, bestuurders en/of zelfstandige medewerkers, die de hoedanigheid van verzekerde hebben in de zin van de verzekeringspolis van de Onderneming.

Indien zou blijken dat twee of meer schadegevallen voortvloeien uit één en dezelfde fout, worden zij beschouwd als één enkel aansprakelijkheidsgeval en wordt de aansprakelijkheid derhalve beperkt tot het hoogste bedrag van de bedragen die van toepassing zijn op de betrokken opdrachten of overeenkomsten.

Behoudens andersluidende dwingende wetsbepaling, geeft de schade voortvloeiend uit (a) een verlies van baten, goodwill, handelsopportuniteiten of verwachte besparingen of voordelen, (b) het verlies of de beschadiging van gegevens, of uit (c) onrechtstreeks verlies of schade, in geen geval recht op schadevergoeding.

ARTIKEL 10 – VERWERKING VAN PERSOONSGEGEVENS

Partijen bevestigen alle toepasselijke wetgeving inzake de bescherming van persoonsgegevens (hierna ‘privacywetgeving’) na te leven.

De cliënt bevestigt dat hij de voorwaarden van de privacyverklaring van de Onderneming met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens aanvaard heeft en dat hij op de hoogte gebracht werd van het feit dat de privacyverklaring op ieder moment kan geraadpleegd worden via de website: officesense.be

ARTIKEL 11 – OVERMACHT

De Onderneming is niet gehouden tot nakoming van enige verbintenis tegenover de cliënt indien de nakoming belemmerd wordt door overmacht. de Onderneming is gerechtigd haar verplichtingen op te schorten voor de duur van de overmacht. Ingeval de overmacht langer dan twee maanden zou duren, is de Onderneming gerechtigd om de overeenkomst zonder tussenkomst van de rechter te ontbinden, zonder dat de Onderneming tot betaling van enige vergoeding aan de klant kan worden gehouden.

Onder overmacht wordt verstaan de situatie waarin de uitvoering van de overeenkomst door de Onderneming geheel of gedeeltelijk, al dan niet tijdelijk, verhinderd wordt door omstandigheden buiten de wil van de Onderneming, zelfs al was deze omstandigheid ten tijde van de totstandkoming van de overeenkomst al te voorzien. De volgende gevallen worden alleszins als overmacht beschouwd: machinebreuk, staking of lock- out, brand, oproer, oorlog, epidemie, overstroming, hoog ziekteverzuim, elektrische-, informatica-, internet- of telecommunicatiestoringen, storing in de software, beslissingen of interventies van overheidswege (met inbegrip van weigering of annulering van een vergunning of een licentie), brandstoftekorten en fouten of vertragingen te wijten aan derden.

ARTIKEL 12 – VERTROUWELIJKHEID VAN GEGEVENS

12.1 Definitie van Vertrouwelijke Informatie

“Vertrouwelijke Informatie” verwijst naar niet-publieke of gevoelige informatie, gegevens of materialen die eigendom zijn van, betrekking hebben op, of onder controle staan van (i) een partij of (ii) een derde, waarbij de eerste partij verplicht is deze informatie vertrouwelijk te houden. Dit omvat informatie in elk formaat die door of namens een partij (“Bekendmakende Partij”) openbaar is gemaakt of beschikbaar is gesteld aan de andere partij (“Ontvangende Partij”), ongeacht of deze informatie specifiek als vertrouwelijk is aangemerkt. Vertrouwelijke Informatie omvat echter geen informatie, gegevens of materialen die: a) al openbaar zijn zonder inbreuk op de overeenkomst; b) rechtmatig zijn verkregen van een derde zonder schending van enige geheimhoudingsverplichting; c) onafhankelijk zijn ontwikkeld door werknemers of agenten van een partij zonder gebruikmaking van of verwijzing naar de Vertrouwelijke Informatie van de andere partij; of d) op het moment van openbaarmaking al bekend was bij de Ontvangende Partij.

12.2 Openbaarmaking op Verzoek van Wetten of Overheidsinstanties

Indien de openbaarmaking van Vertrouwelijke Informatie wordt opgelegd of vereist door de geldende wetten of een overheidsinstantie, informeert de Ontvangende Partij onmiddellijk de Bekendmakende Partij, behalve indien dit wordt verboden door een overheidsinstantie. De Ontvangende Partij spant zich te goeder trouw in, in overleg met de Bekendmakende Partij, om een conservatoir bevelschrift of andere vertrouwelijke behandeling van de openbaar te maken Vertrouwelijke Informatie te verkrijgen, indien door de Bekendmakende Partij gevraagd en op kosten van deze laatste. De Ontvangende Partij verstrekt alleen dat deel van de Vertrouwelijke Informatie dat openbaar moet worden gemaakt.

12.3 Beperkte Toegang en Gebruik van Vertrouwelijke Informatie

Beide partijen verbinden zich ertoe geen Vertrouwelijke Informatie waartoe zij toegang hebben krachtens deze overeenkomst, mee te delen aan derden, deze informatie niet voor andere doeleinden te gebruiken dan voor de uitvoering van de overeenkomst, en deze informatie alleen te delen met werknemers, aangestelden en vertegenwoordigers voor zover noodzakelijk voor de uitvoering van de overeenkomst, met de voorwaarde dat deze partijen gebonden zijn door geheimhoudingsverplichtingen die wezenlijk vergelijkbaar zijn met de bepalingen van deze overeenkomst.

12.4 Eigendom van Vertrouwelijke Informatie

Beide partijen erkennen dat de Vertrouwelijke Informatie altijd eigendom zal blijven van de partij die deze meedeelt.

12.5 Duur van Geheimhouding

De verplichting tot geheimhouding vervalt drie (3) jaar na beëindiging van de overeenkomst. Bij beëindiging van deze overeenkomst moeten beide partijen op verzoek alle originelen en kopieën van de relevante Vertrouwelijke Informatie aan de andere partij retourneren, tenzij anders bepaald door de toepasselijke wetgeving.

12.6 Contactpersonen

Zowel Office Sense als de klant wijzen elk voor zich één of meer contactpersonen aan. Het opvragen en/of verstrekken van gegevens kan uitsluitend via deze persoon plaatsvinden.

ARTIKEL 13 – INTELLECTUELE EIGENDOMSRECHTEN

Alle intellectuele eigendomsrechten en afgeleide rechten blijven behouden door de Onderneming.

Onder deze intellectuele eigendomsrechten worden verstaan: auteurs-, merk-, tekeningen- en modellenrechten en/of andere (intellectuele eigendoms-)rechten, waaronder al dan niet octrooieerbare technische en/of commerciële knowhow, methoden en concepten. De inhoud van de website, afbeeldingen, logo’s, tekeningen, foto’s, data, productnamen, teksten, enz. zijn beschermd door het auteursrecht en andere (intellectuele) eigendomsrechten en verdragsbepalingen.

De Onderneming levert aan haar cliënten alle documenten in principe in PDF formaat. Slechts in uitzonderlijke omstandigheden kunnen wij op vraag van de cliënt de documenten in Word of Excel formaat aanleveren. Desgevallend wijzen wij er op dat de inhoud van deze documenten onder geen beding door de cliënt mag worden overgemaakt aan derde partijen, dochterondernemingen, moederondernemingen, partners of medewerkers.

ARTIKEL 14 – VOLLEDIGE OVEREENKOMST

De algemene voorwaarden en de offerte zetten de volledige overeenkomst tussen partijen uiteen met betrekking tot de verplichtingen van de Onderneming in verband met de diensten en vervangt alle vroegere overeenkomsten en afspraken die tussen partijen schriftelijk, of mondeling, of stilzwijgend gesloten werden.

ARTIKEL 15 – WIJZIGING

De Onderneming behoudt zich het recht voor om eenzijdig wijzigingen door te voeren in de algemene voorwaarden. Wijzigen gelden ook ten aanzien van reeds gesloten overeenkomsten.

Wijzigingen gaan in een maand na bekendmaking op de website van de onderneming.

Indien de cliënt de wijzigingen van de algemene voorwaarden niet wenst te aanvaarden, heeft deze tot het tijdstip van inwerkingtreding van de wijzigingen, het recht de overeenkomst per aangetekend schrijven op te zeggen op de datum waarop de gewijzigde voorwaarden van kracht worden. Na inwerkingtreding wordt de cliënt geacht de wijzigingen – stilzwijgend – te hebben aanvaard.

ARTIKEL 16 – TOEPASSELIJK RECHT EN BEVOEGDE RECHTBANK

De interpretatie en de uitvoering van de overeenkomst worden door het Belgische recht beheerst.

Elke betwisting van welke aard ook behoort tot de bevoegdheid van de Belgische rechtbanken.

Als een bepaling van deze algemene voorwaarden nietig zou worden verklaard, dan heeft dit geen gevolg voor de geldigheid van de overige bepalingen van deze algemene voorwaarden.